Väite 50 % katupölystä nastarenkaista perustuu vanhentuneeseen tutkimukseen
Yleisesti toistuva väite, että jopa 50 % katupölystä aiheutuu nastarenkaista, perustuu vanhaan ja rajattuun tutkimukseen: vuosina 2011–2013 toteutettuun NASTA-hankkeeseen, joka tehtiin vain yhdellä alueella Pohjois-Helsingissä silloisilla vanhemmilla rengasmalleilla.
Tutkimus julkaistiin Helsingin rakennusviraston raporttina (2013:4), eikä sen tuloksia ole sittemmin päivitetty tai laajennettu kattamaan uusia rengastyyppejä tai nykyisiä olosuhteita.
Paljon on muuttunut vuodesta 2013. Lainsäädäntö velvoittaa, että uudet nastarenkaat kuluttavat tietä 40–55 % vähemmän kuin vanhemmat mallit (Lähde: Traficom – Ajoneuvon nastarenkaiden tekniset vaatimukset ja tyyppihyväksyntä).
Päätöksenteon ja julkisen keskustelun tulisi perustua ajantasaisiin tietoihin – ei yli kymmenen vuoden takaiseen tutkimukseen, joka ei huomioi nykyaikaisia rengasratkaisuja ja teknisiä parannuksia.