Helsingin nastarengaskielto on paikallinen päätös, mutta heikentääkö se turvallisuutta muualla?
Väyläviraston julkaisussa “Talvirengastyypin vaikutus liikenneturvallisuuteen – tutkimustiedon päivitys” (10/2023) esitetään huolestuttava arvio:
”Nastarenkaiden rajoittaminen Helsingissä johtaisi kuitenkin väistämättä siihen, että kitkarenkaiden käyttö myös muualla Suomessa lisääntyisi, sillä ei-nastoitettavia käyttävät eivät luultavasti vaihtaisi nastarenkaita autoonsa maakunnissa käydessään. Tämän vuoksi olisi todennäköistä, että nastarenkaiden käytön vähentäminen Helsingissä johtaisi jonkin verran vakavien talviajan liikenneonnettomuuksien kasvuun pääkaupunkiseudun ulkopuolella.”
(Lähde: Väyläviraston julkaisuja 10/2023)
Tarkoittaako tämä siis käytännössä, että paikallinen päätös heikentää turvallisuutta Uudellamaalla ja koko maassa – erityisesti siellä, missä keliolosuhteet ovat vaativampia ja tiepinnat vähemmän hoidettuja?