Vähemmän nastarenkaita, enemmän onnettomuuksia?

Jos nastoja ei olisi, lisääntyisivätkö onnettomuudet? Entä miten kävisi hallituksen tavoitteelle puolittaa liikennekuolemat vuoteen 2020 mennessä?

Nasta- ja kitkarenkaiden turvallisuutta on tutkittu paljon. Tulokset osoittavat lähes poikkeuksetta, että nastarenkaiden pito on parempi ja jarrutusmatka lyhyempi. Kitkarenkaat pärjäävät lumella, mutta Suomen jatkuvasti vaihtelevissa talviolosuhteissa nastat ovat ylivoimaiset.

Puhtaasti turvallisuuden kannalta nastarenkaat ovat kitkarenkaita paremmat kaikilla keleillä. Parempi pito ja hallittavuus lyhentävät jarrutusmatkoja ja vähentävät ulosajoja, mikä taas vähentää onnettomuuksia tai vähintäänkin lieventää niiden seurauksia.

Jäällä nastat ovat selkeästi paremmat. Lumella nastat ja kitkat ovat samalla viivalla, mutta mitä kovemmaksi lumi on polkeentunut sitä enemmän nastoista on hyötyä.

Myös asfaltilla nastarenkaat ovat erityisesti Pohjoismaihin suunniteltuja pehmeitä kitkarenkaita keskimäärin hieman paremmat, ja varsinkin märällä asfaltilla näiden kitkarenkaiden ominaisuudet ovat heikommat.

Jukka Antila, Test World Oy


Nasta- ja kitkarenkaiden tutkitut jarrutusmatkat

(TM talvirengastesti 2012)


Ajattelemisen aihetta

  • Jos kitkarenkaiden käyttö lisääntyisi Helsingin lisäksi muuallakin Suomessa, henkilövahinkoon johtaneita onnettomuuksia sattuisi jopa useita satoja enemmän, sanoo liikenneturvallisuustutkimukseen erikoistunut konsultti Mikko Malmivuo.
  • Trafi painottaa, että varman päälle pelaavan ja ajotaidoistaan hieman epävarman kuljettajan kannattaa liikenneturvallisuusnäkökulmasta katsottuna aina valita nastarenkaat.
  • Ruotsissa tehtyjen tutkimusten mukaan nastarenkaat vähentävät talviolosuhteissa kuolemaan johtavien onnettomuuksien määrää 42 % nastattomiin renkaisiin verrattuna.
  • Kartoitus joulukauden 2010/2011 kolareista Ruotsissa kertoo, että kolareissa osallisena olleista autoista enemmistössä oli kitkarenkaat.
  • Sapporon nastarengaskielto 90-luvulla johti merkittävään kasvuun kaatumis- ja liukastumisonnettomuuksien määrässä.

Lähteet:

Nastarenkaat nurkkaan: ”Henkilövahinkoja sadoittain lisää” Länsiväylä, 18.09.2013

Talvirenkaat alle – turvallisuuden kannalta nastat parhaimmat. Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi, 17.10.2012

Effekten av dubbdäck i olyckor med dödlig utgång samt nyttan av antisladd-system (ESP). Trafikverket, 2010.

Bilar utan dubbdäck bärgas oftare. Vi Bilägare, 22.2.2011.

Nastarenkaiden vähentämisen liikenneturvallisuusvaikutukset. Liikenne- ja viestintäministeriö, Julkaisuja 4/2012.